søndag den 15. august 2010

Last Stop: Singapore!

Hej allesammen,

efter flere ugers stilhed fra os, har vi endelig faaet taget os tid til at holde jer ajour med hvad vi har lavet.

Sidst I hoerte fra os befandt vi os i Sandakan, en lille by i nordoest Borneo. Efter vores flod- og jungle safari tur tog vi til Turtle Island udfor Borneos kyst. Oeen hed Selingan og den var som taget ud af et postkort med kridhvide strande og azurblaat vand.. det var simpelthen saa laekkert! Selve oeen sammen med 2 andre oeer er et reservat, hvor de indsamler turtle aeg for saa at udruge dem og saette dem fri i vandet. Det er for at beskytte skildpaddernes eksistens, som er truet pga. mennesker, der finder skildpaddeaeg en delikatesse osv. Da vi ankom til oeen fik vi eftermiddagen fri til at slaenge os paa stranden, hvilket resulterede i eet stykke roed Louise - men det bliver jo altid brunt! Da vi havde hygget os paa stranden moedtes vi med vores guide, og om aftenen blev vi kaldt ud paa stranden, hvor vi skulle se en kaempe green turtle laegge aeg - og det blev til 107 stk; sikke en foedsel (skildpadden loed ogsaa ret beklemt)! Derefter gik vi over for at se hvor aeggene bliver udruget, hvor de "nylagte" aeg blev puttet ned i et hul som de skulle vaere i ca. 45 dage. Til sidst gik vi ned paa stranden igen, hvor vi saa en masse smaa, nuttede mini turtles blive sat fri ud i vandet - de er endnu soedere end de ser ud til paa TV. Saa var dagen omme og dagen efter tog vi til Sepilok, orang utan centret naer Sandakan. Sepilok er et rehabilitationscenter, hvor efterladte og tilfangetagne orang utaner bliver rehabiliteret, saa de en dag atter kan blive sat fri ude i regnskoven igen. Vi saa nogle stykker taet paa, hvor de bliver fodret og de var bare super cute - det var fedt endeligt at se en orang utan up close:)
Efter Sepilok tog vi ind paa vores luksushotel (vi havde lige flottet os for en dag - luksus er jo billigt hernede!), hvor vi soakede up i swimming pool'en og Troels workede hans guns nede i motionscentret sammen med en masse pumpede kinesere (for en gangs skyld saa Troels lille ud ift. dem!). Dagen efter floej vi til Kota Kinabalu (KK).

I KK havde vi en lille uge, hvor vi lige kunne tage en slapper og goere hvad vi ville. Vi boede paa et nyt og helt fantastisk hotel med nogle super soede og hjaelpsomme ejere. Dagene i KK boed paa smaa-shopping, en tur ud til en lokal badestrandsoe, en river rafting tur ned syd for KK (Padas River) - som var virkelig fed - og en tur ud til en Wildlife Park. I KK fik vi ogsaa spist og drukket godt, efter at have levet med hostel-style buffets i over en uge.. Saa oellene floed godt i KK! Sidst, men ikke mindst, saa var der endelig vores bjergbestigningstur paa Mount Kinabalu, Sydoestasiens hoejeste bjerg (4200m, vist)... men den var vi ikke lyst til at snakke om. Vejret var simpelthen saa forfaerdeligt da vi skulle gaa op til vores hytte, dvs. 6-7 kilometers gang op til 3300m hoejde. Dette virkede nu ikke saa slemt paa papir, men tilfoej saa lige en silende, haard regn og modvind, saa kan I nok forstaa hvor godt traette vi var af det efter 5 timers gang! Da vi langt om laenge kom op til hytten (hvilket vi troede aldrig ville ske), var vi drivvaade og kolde - det tog Louise en halv time om at faa de blaa laeber roede igen. Vejret fortsatte - saa kort og skidt, saa fik vi ikke lov til at gaa det sidste stykke op til toppen om morgenen og vores Via Ferrata tur blev ogsaa aflyst (en klatretur paa lodrette bjergsider med reb mv.). Oev. Saa nu snakker vi ikke mere om det! (Troels er stadig sur, saa toer ikke skrive mere..)

Dagen efter vores "ikke-omtalte" bjergbestigningstur tog vi til Mulu National Park i Sarawak, den anden Malaysiske del i Borneo. Med meget oemme ben (som fortsatte i 3 dage - thanks for nothing, crap mountain!) stod den nu paa 4 dages regnskov- og grotteudforskning. Det var simpelthen saa flot i Mulu - endelig fik vi at se noget rigtig regnskov, som aabenbaart er en sjaeldenhed paa Borneo efterhaanden (pga. palmeplantager.. kapitalisme laenge leve!). Naa, i Mulu fik vi saa set en masse store grotter, fx. Deer Cave, som har verdens stoerste indgang (eller aabning.. se paa et billede:D). Inde i Deer Cave var der saa millioner af bats, hvilket vil sige en helveds masse guano (flagermus efterladenskaber..)!! Saa det gjaldt om at holde munden lukket, med mindre du var snacksulten. Vi var ydermere i en nyaabnet grotte, hvor vi gik i total moerke og saa de flotteste klippeformationer og soejler. Udover en masse kryb *yikes*, saa vi ogsaa en kaempe kobra slange sig igennem grotten for at lede efter mad.. det var aabenbart et sjaeldent syn at se dem, saa vi var godt tilfredse! Vi var ogsaa paa nighttrekking 2 gange (een gang var ikke nok for Troels.. han kan aabenbart godt lide kryb! - desvaerre for Louise..), hvor vi saa flere slanger, kryb, masser af edderkopper, kryb, vandrende pinde, lidt flere kryb, bats, fugle og monstro om vi ikke saa lidt flere kaempekryb?! Troels var som sagt i ekstase. Louise var nok naermere i chok. Men efter nogle skoenne dage i Mulu drog vi videre ud i verden - hvilket startede med en overnatning i Kuala Lumpur's lufthavn - thank God for 24/7 McDonald's!

Efter en skoen nat, floej vi til Perhentian Islands, hvor vi skulle vaere de naeste 4 dage. Paa Perhentian Islands skulle den staa paa max afslapning. Dagene blev stort set brugt paa at bade (vi boede paa den skoenneste strand - total idyllisk og afskaaret - med et overflod af overtanned Italianos i teeny-weeny Speedo's.. Hvorfor er de ikke et stoerre hit i DK??) samt slikke sol og snorkle. Vi fik dog ogsaa lige taget os tid til at dykke lidt, da det nu var saa laenge siden sidst. Saa vi fik 2 dyk; den ene ved et vrag, der sank for 10 aar siden og det andet ved et undervands"tempel". Det var nogle helt kanone dyk - vi fik set en masse hajer, stingrays, store stimer fisk og alt muligt andet. Vi elskede Perhentian Islands, men tiden var nu inde til det naeste - og sidste - stop paa rejsen; nemlig Singapore. Og det er her vi er nu. Vi ankom igaar, og har 2 hele dage foer vi flyver til Kuala Lumpur mod London paa onsdag. Vi har lige en overnatning i London inden vi lander i Aarhus torsdag morgen. Her i Singapore skal vi shoppe, shoppe og atter shoppe (til Troels' store glaede.. det er payback efter alle de kryb!), saa vi maa hellere smutte nu - mit kreditkort kalder.

Haaber, I alle har det godt - og vi glaeder os til at se jer inden saa laenge! Tak til jer som har fulgt os paa denne rejse og vi haaber, I har faaet lidt ud af det:)

Vi ses paa den anden side - bogstaveligt talt. Vi glaeder os til at feste med jer, juhuu!